Archief
Contacteer ons
Kortrijk: +32 56 22 47 71
Waregem: +32 56 60 39 60
Tielt: +32 51 42 60 50
Nazareth: +32 9 274 13 80
Nieuwe registratieverplichting(en) voor bouw- en schoonmaaksector05 November 2024
Register werkende vennoten en helpers
Ondernemingen in de bouw- en schoonmaaksector moeten sedert 01.07.2024 een register bijhouden van de werkende vennoten (in vennootschappen) of zelfstandig helpers (in eenmanszaken) die in hun onderneming actief zijn.
Meer informatie vindt u terug in ons nieuwsbericht van 13.06.2024.
In een recente aanschrijving herinnert het RSVZ (Rijksdienst Sociale Verzekering Zelfstandigen) dat de bestaande actieve werkende vennoten of helpers, geregistreerd moeten worden tegen uiterlijk 31.12.2024.
Na deze datum geldt dat een nieuwe registratie gebeuren vóór aanvang van de activiteit, en stopzettingen van activiteit moeten worden gemeld binnen de 15 dagen. Een ontbrekende of laattijdige registratie in het register kan worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete tot 4.000 EUR.
Als u nog niet aan deze verplichting heeft voldaan, raden wij aan om hiervoor dringend actie te ondernemen. Neem contact op met onze consultancy-afdeling voor verdere vragen of begeleiding bij deze nieuwe verplichting.
Aanwezigheidsregistratie schoonmaak
Behalve de voornoemde verplichte registratie geldt specifiek voor ondernemingen in de schoonmaaksector (onderhouds- en reinigingswerken)sedert 01.09.2024 een nieuwe verplichting om dagelijks de aanwezigheden van hun medewerkers te registreren.
De aanwezigheidsregistratie is verplicht naar gelang de waarde van de werken en het aantal onderaannemers waarop het schoonmaakbedrijf beroep doet:
- 0 onderaannemers: waarde van de werken van meer dan 30.000 EUR;
- 1 onderaannemer: waarde van de werken van meer dan 5.000 EUR;
- Meerdere onderaannemers: registratieplicht ongeacht de waarde van de werken;
Voor werken met een doorlopend einddoel (o.a. raam- en onderhoudscontracten) wordt de waarde van de werken op jaarbasis berekend of geschat.
De registratie gebeurt digitaal via de toepassing ‘Check In and Out at Work’ van de RSZ waarbij naast de identificatie van de medewerker ook een detail van de arbeidstijd moet worden geregistreerd (begin- en vertrektijd, rustpauzes).
Aangezien de inspectiediensten tot 31.12.2024 – behoudens in geval van fraude - geen sancties opleggen bij vastgestelde nalatigheid, hebben de betrokken ondernemingen tot dan de tijd om aan deze nieuwe verplichting te voldoen.
Ook voor uw verdere vragen over de aanwezigheidsregistratie voor schoonmaakbedrijven kan u bij onze consultancy-afdeling terecht. Wij helpen u graag verder.