Mijn onderneming is niet BTW-plichtig. Wat betekent dit voor mij?
De verplichting geldt enkel voor BTW-plichtige ondernemingen én voor transacties tussen die ondernemingen of naar de overheid.
Wie louter levert aan particulieren, dient zijn of haar facturen niet digitaal te versturen; maar wél te kunnen ontvangen.
Verricht u louter vrijgestelde handelingen overeenkomstig Art. 44 BTW? Dan valt u niet onder deze verplichting vanaf 01/01/2026.
U heeft m.a.w. de keuze: u laat uw inkomende facturen nog steeds op de oude manier toekomen (mail of post); of u kiest toch ook voor de digitalisering en activeert Peppol op uw ondernemingsnummer.
Weet wel dat papieren facturen of facturen in PDF-formaat minder efficiënt verwerkt kunnen worden en een hogere foutenmarge bij verwerking hebben.
Bij het aanleveren van papieren facturen, worden deze door ons gedigitaliseerd voor vlotte verwerking door onze medewerkers.
Wat met de papieren / PDF-facturen?
De papieren en/of PDF-factuur verdwijnt in principe bij facturatie tussen BTW-plichtigen. U kunt evenwel steeds uw facturen afdrukken vanuit de app voor uw persoonlijke opvolging.
Via de app kunt u ook de openstaande facturen opvolgen en de betalingsstatus bijwerken. U hóeft niet af te drukken, maar kan het wel.
Ik ben totaal niet op de hoogte van e-facturatie en heb weinig computerervaring. Wat nu?
Schrijf u in voor één van de webinars zodat u kennis kunt nemen van de mogelijkheden van DKF-Connect. U zult zien dat de app heel intuïtief is en makkelijk te gebruiken.
De functionaliteiten zijn ook beschikbaar via de smartphone app (iOS / Android).
Ziet u het toch niet (helemaal) zitten? Neem dan contact met uw dossierbeheerder om samen te bekijken wat er mogelijk is.
Ik kan geen van de beschikbare webinars volgen. Kan ik een opname bekomen?
Voorlopig werden 3 data voorzien voor webinars.
Er zullen er nog ingepland worden in komende weken/maanden. We bekijken de mogelijkheid nog om een opname ter beschikking te stellen.
Ik doe zelf mijn boekhouding met ExpertM – Winbooks – BOB (of een ander niet-online pakket). Wat moet ik doen?
Werkt u op vandaag met een lokaal geïnstalleerd boekhoudprogramma, dan heeft u volgende mogelijkheden:
-
U informeert bij uw huidige softwareleveranciers welke aanpassingen noodzakelijk zijn om uw documenten via Peppol te versturen/ontvangen. Mogelijks dient u nieuwe software aan te schaffen of bijkomende licenties te nemen.
-
U tekent in op DKF-Connect en laat uw boekhouding door onze diensten opvolgen. Wij beschikken over de nodige softwaretoepassingen om dit zo efficiënt mogelijk te doen. U beheert zelf uw facturen en betalingen.
Beide mogelijkheden kunnen meerkosten voor uw onderneming betekenen. Overleg met uw dossierbeheerder wat voor de u beste oplossing is.
Wat is het verschil tussen “MyDKF” en “DKF-Connect” ?
MyDKF is op zich absoluut voldoende om met Peppol te factureren en uw digitale facturen te ontvangen. U hoeft zeker niet te veranderen als u reeds met deze toepassing werkt. Wél dient u mogelijks nog de Peppol-verbinding binnen MyDKF te activeren. MyDKF connecteert met onze boekhoudsoftware, maar die koppeling werkt enkel in één richting. De situatie in MyDKF stemt niet noodzakelijk overeen met die in de boekhouding (dubbele facturen, dubbele betalingen,…), gezien er geen twee-richtingen synchronisatie mogelijk is.
De software in de accountancy-sector (en uiteraard ook andere sectoren) evolueert razendsnel.
Omdat wij voor nieuwe boekhoudsoftware gekozen hebben die maximaal aansluit op de digitale aanlevering van documenten, hebben we er ook voor gekozen om een nieuwe – bijkomende – toepassing te lanceren.
DKF-Connect is rechtstreeks verbonden met onze boekhoudsoftware Horus, waardoor de situatie die u in de app ziet, overeenstemt met de toestand in de boekhouding. Dit biedt als voordeel dat u bij het opvolgen van onbetaalde leveranciersfacturen of klantenfacturen de openstaande situatie kunt zien zoals deze ook in uw boekhouding voorkomt. (Opgelet,enkel indien wij uw bankrekeninguittreksels digitaal ontvangen). Ook beschikt u over dashboards met nuttige gegevens en is er de mogelijkheid om gepersonaliseerde rapporten te ontvangen.
Wanneer er dubbele documenten in uw digitale inbox zouden terechtkomen, en dit wordt door de software niet opgemerkt, maar wel door onze medewerkers; dan zal deze verwijderd worden door de medewerker en verdwijnt deze ook in de app zodat u deze niet dubbel gaat betalen.
Daarnaast biedt DKF-Connect ook een communicatiemodule waarbij u snel korte vragen rond facturen, betalingen en dergelijke kunt stellen aan onze medewerkers. Ook onze medewerkers kunnen snel bijkomende informatie bij u opvragen. U ontvangt die meldingen eenvoudig in uw app.
Met DKF-Connect proberen we naast de wettelijke verplichting ook wat andere voordelen uit de digitalisering van de facturatiestromen te genereren.